גם נשים בוגדות

המיתוס הנפוץ שהגבר בוגד והאישה איננה בוגדת, אינו עומד במבחן המציאות. נשים רבות מנהלות חיים כפולים או רומנים מהצד, כפי שמתגלה לי בקליניקה כפסיכותרפיסטית ומטפלת מינית. במרחב הבטוח של הטיפול, מאפשרות לעצמן נשים לחשוף את סודותיהן, ולבדוק את המניעים שלהן לבגוד. וכן, כדי להתמודד עם השאלה: האם להמשיך לחיות עם הבעל הנבגד או להיפרד ממנו. בני זוג רבים מגיעים לטיפול מיני זוגי או לטיפול זוגי, לאחר שנחשפת הבגידה, והזוגיות במשבר או על סף גירושין.

הבגידה כסימפטום

אחת הסיבות המרכזיות לבגידה של נשים, היא חוסר סיפוק מיני ממושך, שעשוי להוביל לתחושת רעב למגע מיני בפרט, אבל גם למגע בכלל.

חוסר סיפוק מיני של נשים עשוי לנבוע כתוצאה מסיבות רבות. אחת מהן היא בעיות בתפקוד המיני של הגבר, למשל כשל זיקפתי (אין אונות או אימפוטנציה), שפיכה מהירה או שפיכה איטית וכן חוסר חשק מיני. בעיות אלו בתפקוד המיני של הגבר עלולות ליצור חסכים מיניים אצל האישה, ולעורר תחושות קשות של מועקה, דחיה, הזנחה ובדידות. אם הבעיות בתפקוד המיני של הגבר מוכחשות על ידו, והוא חומק מטיפול מיני, הולכת הבעיה ומתעצמת, וכך גם תחושת החסר המיני והרגשי של האישה.

המשך היחסים לאחר הבגידה

ברבים מהמקרים, בת הזוג המתוסכלת אינה מוכנה לפרק את התא המשפחתי: “אומנם אבי לא מעניק לי חום והנאה מינית” סיפרה לי גילי שפנתה לטיפול עקב תסכול עמוק שהוביל אותה לבגידה בבן זוגה, “אבל קשה לי לוותר על תחושת הביטחון עבורי ועבור הילדים”. לעיתים ממשיכה האישה לאהוב את בן זוגה, ולא רוצה לוותר על הקשר איתו, למרות תסכוליה בתחום המיני. הקונפליקט הלא פתור בין הצרכים המיניים הבלתי מסופקים לבין הצורך בביטחון ומסגרת, מניע לעיתים קרובות לבגידה.

גם מניעים וחסכים נפשיים עשויים להוביל לבגידות של נשים, כגון חוסר הקשבה, רגישות, הבנה, אמפתיה והכלה. נשים רבות פונות להשלים את החלל שנוצר, על ידי רומן מהצד.

כמו כן, ישנן נשים שבוגדות, כדי להגביר את תחושת הנפרדות שלהן מבן הזוג. גבר סימביוטי, תלותי או קנאי אובססיבי, שסובל מחרדת נטישה, ורודף אחרי בת הזוג שלו כדי לשלוט בה, יעורר אצל נשים רבות צורך לפתח ערוץ נפרד באמצעות בגידה. באופן פרדוקסאלי, המרדף של הגבר הסימביוטי, עשוי להסתיים בבגידה ובבריחה של האישה. הטיפול הזוגי עשוי לשנות את הדינמיקה הזוגית הבעייתית שהסימפטום שלה הוא הבגידה.

סיבה נוספת לבגידה של נשים רבות הינה פגיעה ממושכת בתחושת הערך העצמי שלהן. גבר יהיר, מתנשא ומבטל את אשתו, לרוב עקב תחושת חוסר ערך עצמי פגוע שלו עצמו, מניע הרבה פעמים לבגידה. “גיל מזלזל בי ומבטל אותי,” מספרת בכאב נורית במהלך הטיפול במרכזו עומדת הבגידה בגיל. בתחילת הקשר לא הייתי בשלה ומודעת ליכולות שלי. ספגתי בהכנעה את הביטול שלו. סבלתי מדימוי עצמי נמוך, והדיבור המתנשא שלו לא צרם לי. אבל במשך הזמן התפתחתי: רכשתי השכלה, אני עובדת ומרוויחה היטב, מוערכת בעבודה, ולא מוכנה לספוג עוד את הזלזול שלו”.

לצד התפתחותה האישית והמקצועית של נורית, נוצרה בהדרגה ידידות קרובה עם חבר לעבודה. מה שהחל כידידות הפך במהרה לרומן סוער. כשגילי גילה שנורית אשתו בוגדת בו, הזדעזע. בעקבות חשיפת הבגידה, הגיעו אלי נורית וגיל לטיפול זוגי.

במשך הזמן, לקח כל אחד מהם אחריות על החלקים שלו: נורית, על הפגיעה בגיל, ועל הדרך בה בחרה לעקוף את הקשיים בזוגיות ולבגוד, במקום להתעמת עם גיל. וגילי על חוסר הכבוד, חוסר ההערכה והפירגון, שנבעו מפגיעות נרקיסיסטית שלו עצמו. חשיפת הבגידה היוותה הזדמנות לשנות את הדינמיקה הזוגית בעזרת הטיפול הזוגי, ולאפשר לנורית לזכות בהערכה וכבוד מצד בעלה.

בגידות רבות נובעות מאובדן הלהט, החשק והתשוקה שאפיינו את תחילת הקשר. האישה מרגישה ונתפסת כמובנת מאליה, ומגלה את הניצוץ מחוץ למסגרת הנישואין. “רציתי להכניס צבעוניות לחיים”אומרת חגית בטיפול זוגי לאחר שנחשפה הבגידה. “לא יכולתי לשאת את השיגרה והשעמום. הרגשתי כמו שטיח או נעלי בית ישנות. הבגידה החזירה לי חיוניות שאבדה לי”.

במהלך הטיפול הודה יניב ש”נרדם בשמירה” והבגידה העירה אותו. בני הזוג מצאו דרכים חדשות ומפתיעות כדי להוריד את האבק מהזוגיות, ולהחזיר לעצמם את החשק שדעך.

פרידה בעקבות בגידה

בגידה היא לעיתים כרטיס יציאה מחוץ לזוגיות. במקרים רבים היא סימפטום לקשיים בתחום המיני והרגשי שלא טופלו היטב. הבגידה מביאה לעיתים קרובות לטיפול זוגי או פרטני או מיני. בטיפול מתגלות ומטופלות הסיבות לבגידה, ונוצרת זוגיות מספקת ובריאה יותר. בחלק מהמקרים לא משתקמת הזוגיות לאחר בגידה, ובני הזוג מחליטים להתגרש. הטיפול מסייע במקרים האלה להיפרד או להתגרש בדרכים בריאות.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר