מי הביצה ומי התרנגולת- בגידה ובעיות בזוגיות

טיפול מיני זוגי מתחיל, לעיתים, עקב חשיפת בגידה. האם, עולה השאלה, הבגידה הינה הסיבה למשבר בזוגיות או הסימפטום? מצד אחד, עם חשיפת הבגידה נוצר משבר קשה, שמאיים על הברית הזוגית. הנכס היקר של האמון נפגע לעומק, דווקא מצד האדם עליו אמורים לסמוך, ואיתו לחוש ביטחון. נוצרת רעידת אדמה, שמטלטלת את בני הזוג, ומסכנת את שלמות הבית. ללא טיפול נותרים סדקים. מצד שני, אני מגלה בטיפול זוגי מיני, שהבגידה הינה קצה הקרחון. הבגידה היא סימפטום לבעיות שלא טופלו כראוי, כגון תקשורת זוגית לקויה, שיח מיני מצומצם, קונפליקטים בעוצמה גבוהה, בריחה מעימותים, אדישות וחוסר אינטימיות, לעיתים קרובות נחשפות בעיות בתפקוד המיני (דיספונקציות מיניות) של האישה, כגון: וגיניזמוס, וסטיבוליטיס, אנאורגזמה או חוסר חשק. במקרים אחרים, דיספונקציות מיניות של בן זוגה, כגון: בעיית זיקפה, שפיכה מהירה, שפיכה מעוכבת, חוסר חשק ועוד. מדוע נמנעו מטיפול בבעיות הללו? בני זוג רבים נמנעים מטיפול מיני זוגי, עקב הכחשה, הדחקה, או אמונה מוטעית ש”הזמן יעשה את שלו”, והבעיות יפתרו מעצמן. “…במציאות מתרחשת תופעה הפוכה: ככל שנדחה הטיפול, כך מידרדר המצב. אחת ההשלכות עלולה להיות בגידה. טיפול מיני זוגי לעומת זאת מאפשר לטפל לעומק בבעיות שטויחו, ולגלות דרכים יעילות להתמודדות.

אוהבים ובוגדים

כך, לדוגמה, פנו אלי לטיפול מיני זוגי טלי ואורי, בסביבות גיל השלושים לחייהם (הפרטים המזהים טושטשו כמובן).טלי ואורי הם זוג אקדמאים מבוססים, תושבי תל אביב, שעובדים בהייטק בהצלחה. הם פנו אחרי שאורי נתפס על ידי אשתו בבגידה בפעם השלישית במהלך חייהם המשותפים. בפעמים הקודמות שידרו “עסקים כרגיל”, ולא עברו תהליך טיפול.

אבל הבעיות לא נפתרו ואף החריפו. “מעולם לא סלחתי לו על הבגידה, אבל התעלמתי. במבט לאחור אני מבינה שזו היתה טעות להתעלם מאותות הסכנה”, אומרת טלי. הפעם הגיעו מלאי נכונות להתמסר לתהליך מעמיק של טיפול מיני זוגי,” עד שייצא עשן לבן”, כפי שאמר אורי. “אני רוצה לברר מה מניע אותי לבגוד באישה שהיא אהבת חיי. אני מלא רגשי אשם, וכועס על עצמי שהרסתי את הדבר היקר לי ביותר: הזוגיות.” החרדה מגירושין ערערה את שניהם. כבר בתחילת הטיפול הביע אורי חרטה עמוקה על מעשיו, ולקח אחריות על הבגידה. אורי חש אמפתיה כלפי טלי, ורצה להבין מה פגום אצלו. גם טלי גילתה נכונות לברר מהי האחריות שלה לבעיות בזוגיות שלא טופלו. עבור שניהם זו היתה מערכת היחסים המשמעותית הראשונה, והם הגיעו אליה חסרי ניסיון מיני.

אורי חש שהחמיץ חוויות מעניינות ומסקרנות עם נשים אחרות. יחד עם זאת לא חשף את תחושות ההחמצה והתסכול בפני טלי. “המסר בבית בו גדלתי”, אמר אורי בטיפול, “היה: לא חושפים רגשות. עובדים, שורדים, מתקדמים, אבל לא נוגעים ברגשות”. גם טלי גדלה בבית בו אין דיבור אמתי על רגשות. השתחזרו אצלה באופן אוטומטי דפוסי התנהגות של שיח רגשי מצומצם והימנעות ממגע עם רגשות. כלפי חוץ תיפקדו כ”זוג מושלם”, אבל בחדרי חדרים סבלו מחוסר אינטימיות וקשיים בתפקוד המיני.

חשיפת סודות והתמודדות עמם בטיפול הזוגי

במהלך הטיפול המיני נוצרו במקום הסתרה, סודות ושקרים שיחות פתוחות ואותנטיות, טלי חשפה את “הסוד”, שהיא סובלת מכאבים באזור אבר המין, ולכן נמנעת מקיום יחסי מין. אורי שיתף בתחושת התסכול שלו, שטלי חומקת ממנו, והוא חש דחוי. במהלך הטיפול אובחנה טלי על ידי גניקולוגית מומחית (אליה הפניתי אותה), והתגלה וסטיבוליטיס (כאבים עקב דלקת במבוא העריה). “סוף סוף ” אמרה טלי “יש שם לבעיה, ועכשיו אני נוטה להאמין שנמצא דרכים להתמודד איתה”.אורי הפך לשותף להתמודדות עם בעיית הכאב במגע מיני של טלי. בטיפול המיני שולבו תרגילי רצפת שרירי אגן, דמיון מודרך, הרפיות, וטיפול קוגניטיבי התנהגותי. נערכה חשיפה הדרגתית למגע מיני. השיח המיני הפך לפתוח ואותנטי, והגביר את האינטימיות הרגשית והמינית. תדירות יחסי המין גברה בהדרגה, וכן הסיפוק מהם. הטיפול הסתיים מתוך תחושת סיפוק, שהצליחו להתגבר על המשבר, ולהתמודד ביעילות בבעיות בתפקוד המיני. שניהם הרגישו שביעות רצון, שיצרו שינוי מעמיק ומשמעותי בחייהם.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר