טיפול מיני בעקבות טראומה באזור הצפון ובאזור המרכז
מה הקשר בין טראומה ובעיות בתפקוד המיני?

אחת הסיבות להופעת בעיות בתפקוד המיני בקרב נשים וגברים, היא פוסט טראומה. הטראומה יכולה להיגרם בנסיבות שונות, למשל עקב פציעה בעת מלחמה או פיגוע טרור, תאונת דרכים, אונס או התעללות מינית, פיטורין מעבודה משמעותית ועוד. לעיתים היא נגרמת עקב אירוע יחיד, למשל אדם שעבר תקיפה בעת שוד, ולעיתים עקב הצטברות של אירועים, כמו יחסים אלימים עם בן או בת זוג בעבר.

הקליניקה והמחקר מצביעים על קשר הדוק בין אירועים טראומטיים, שיוצרים הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), לבין בעיות בתפקוד המיני. ידוע כי לפגיעה שנרמה על ידי בני אדם, השפעה קשה יותר מאשר לפגיעה שנגרמה על ידי פגעי טבע, וכן שככל שדרגת הקירבה לאדם הפוגע גבוהה יותר, כך גוברת עוצמת הפגיעה הנפשית. הרבה פעמים לאדם שלקה בפוסט טראומה, אין מודעות לגבי השפעת האירוע הטראומטי עליו, והוא אינו מקשר בין הפוסט טראומה ובעיותיו בתחום המיני.

זוגיות ובעיות בתפקוד המיני עקב טראומה

גם בן או בת הזוג של מי שסובל מבעיות מיניות בעיקבות פוסט טראומה, לא תמיד מקשרים את הבעיה המינית לטראומה, ולעיתים קרובות מפרשים את דפוסי ההתנהגות המיניים שלו באופן שגוי. בטיפול מיני זוגי בלילי וגיא (שמות בדויים), עולה כי לילי מפרשת את התרחקותו המינית של בעלה ממנה, כמעליבה: “אני לא מושכת אותו יותר. הוא מחפש תירוצים כדי לברוח ממני…” במהלך הטיפול הזוגי מתגלה הקשר בין השפעת הפוסט טראומה של גיא והבעיות המיניות שלהם כזוג, ואני מספקת הסברים מקצועיים שמאפשרים ללילי להבין ולהכיל יותר את בן זוגה.

בעיות בתפקוד המיני מתבטאות בחוסר חשק, בעוררות (בזיקפה אצל הגבר ובסיכוך אצל האישה), באורגזמה (שפיכה מהירה, שפיכה מעוכבת או אנאורגזמה) וכן בכאב (כגון וגיניזמוס ודיספרוניה). הרבה פעמים, בעיות בתפקוד המיני מולידות בעיות נוספות, ונוצר מעגל שלילי סגור שקשה לצאת ממנו. הבעיות בתפקוד המיני של הגבר למשל, משפיעות לרוב על אלה של בת זוגו, ולהיפך. כך, לדוגמה, שפיכה מעוכבת של הגבר עלולה להפוך את המגע המיני עבור האישה למעייף ולמתסכל, וליצור אצלה בעיה של חוסר חושק מיני. מעגל סגור שלילי נוסף יכול להיווצר כשהגבר שסובל מבעיית זיקפה עקב חרדת ביצוע, ולכן נמנע באופן טבעי מיחסי מין. במקרה כזה, בת הזוג עלולה לחוש פגיעה באגו ודחיה, ולכן תמנע מקירבה, ותסבול מחוסר חשק מיני. כך נוצרת בהדרגה חוסר אינטימיות, שמעמידה בסכנה את הזוגיות. במקרה של גיא ולילי, הבעיות בתפקוד המיני של גיא עקב החוויות הטראומטיות שעבר, הולידו אצל לילי תסכול שגרר ריבים ועלבונות. אלו הרחיקו את גיא שחש נבוך ולא מובן. הפנייה לטיפול זוגי מיני אפשרה להם לשבור את המעגל השלילי ולפתוח ערוץ תקשורת שמבוסס על כנות, הבנה ותמיכה.

בעיות בתפקוד מיני עקב טראומה יכולות להופיע מיד לאחר האירוע, או לחלופין לאחר תקופה ממושכת ואפילו שנים לאחר התרחשות הטראומה. לעיתים, עובר זמן רב מתחילת הופעת הסימפטומים המעידים על בעיה בתפקוד המיני, ועד הפנייה לטיפול מתאים. הרבה פעמים כשסימפטומים מתחילים מיד לאחר האירוע הטראומטי, לוקח לבני הזוג זמן רב עד שהם מגיעים לטיפול המיני זוגי, מתוך אמונה ש”זה יעבור” או מכיוון שההשפעה מופיעה בתחומים אחדים, והתחום המיני נדחק הצידה. “חשבתי שניר זקוק לזמן כדי להחלים”, אומרת נעמי (שם בדוי). “תפסנו את הבעיות המיניות כזניחות: לא נראה היה לנו שחשוב להתמודד איתן, כאשר ישנן כל כך הרבה בעיות אחרות, כגון הפרנסה שנפגעה מכיוון שדוד עצמאי ולא יכול היה לעבוד כמעט בכלל אחרי התאונה, וטיפול בשני ילדינו שהיו מאוד מעורערים לאחר שאביהם נפגע”. ברוב המקרים, בנוגע לבעיות מיניות עקב טרומה, הזמן החולף אינו מהווה תרופה. ההיפך הוא הנכון.הבעיות בתפקוד המיני, שהוכחשו ונדחקו לפינה, מחריפות וכך מכרסמות בקשר הזוגי. ככל שהטיפול המיני זוגי קרוב יותר לאירוע הטראומטי, כך השיקום יעיל יותר.

בטיפול המיני זוגי מאובחן הקשר בין הפוסט טראומה לבעיות בתפקוד המיני, תוך התמקדות בשאלות, כגון: האם הבעיה בתפקוד המיני הייתה שם טרם האירוע (ראשונית), או הופיעה רק מאז האירוע? האם הבעיה בתפקוד המיני נובעת מאישיות האדם עצמו, או קשורה בגורמים בינאישיים או בתקשורת של בני הזוג? האם מקור הבעיה אורגני (למשל, פגיעה באיבר המין) או פסיכוגני? אם מקורה אורגני, וזהו המקרה הפחות שכיח, אפנה לרופא מומחה בתחום הטיפול המיני. האם במערך הטיפולי השיקומי יש צורך בשילוב אנשי מקצוע נוספים, כגון: פסיכיאטר, פיזיותרפיסטית מומחית ועוד?

במהלך ההערכה נבדקת התועלת בטיפול פסיכולוגי פרטני של הנפגע, במקביל לטיפול המיני זוגי. בנוסף, אני מאבחנת את השלכותיהם של הסימפטומים הפוסט טראומטיים הספציפיים שמתגלים, על הבעיה הייחודית בתפקוד המיני: אין דומה אדם שבעקבות הפוסט טראומה מופיעים אצלו סימפטומים פולשניים של פלאשבקים בלתי נשלטים, לאדם שסובל מפוסט טראומה שמתאפיין בקהות חושים. כך למשל, אדם שסובל מעוררות יתר בעקבות טראומה, מתקשה בעוררות המינית, כי היא מתקשרת אצלו לאירועים הטראומטיים. הטיפול בו שונה מאשר מי שמתגלים אצלו פסיביות והימנעות עקב פוסט טראומה. חוסר החשק המיני מופיע, בנסיבות אלה כחלק מאותם דפוסים רגשיים, מחשבתיים והתנהגותיים שלו. כמו כן מעצבים הסימפטומים השונים את מערכות היחסים של בני הזוג והתקשורת ביניהם.

טיפול מיני זוגי בעקבות טראומה

בהתאם להערכה נבנה הטיפול המיני זוגי, תוך התאמה לצרכים ולרצונות של כל אחד מבני הזוג. במרחב הבטוח והמוגן של הטיפול המיני זוגי נחשפות, לעיתים לראשונה, התחושות של כל אחד מהם, כגון: הבושה בחוסר התפקוד, רגשי האשם כמי שאינו מספק מאז הפגיעה וחש “מיותר”, הכאב והכעס או הזעם. לבת הזוג ניתנת אפשרות להפוך לשותפה ותומכת. יחד עם זאת, גם בת הזוג שנתפשת הרבה פעמים כמי ש”חייבת לתפקד ולהציל”, יכולה לזכות בטיפול למקום מכיל ומחבק עבורה, ולהשתחרר מתפקיד ה”תמיד מטפלת”. באמצעות הטיפול הזוגי מיני מתקבל מידע רלבנטי אודות השפעת הפגיעה על הקשיים המיניים. ניתנות דרכים שונות כדי להתגבר על הקשיים, תוך שילוב מגוון רחב של גישות וטכניקות: פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית CBT) ) תרגילים של פסיכותרפיה ממוקדת גוף, קשיבות לגוף על ידי מיינדפולנס, הרפיות באמצעות דמיון מודרך ועוד.

התגברות על הטראומה בטיפול המיני הזוגי

בטיפול הזוגי המיני, שני בני הזוג ששותפים למסע לשיקום הזוגיות והמיניות שלהם, מצליחים לשפר את איכות החיים שלהם באופן משמעותי. הטיפול תורם לתקשורת הזוגית והמינית .כל אחד מבני הזוג יכול להתגבר במהלך התהליך הטיפולי, על הבעיות שלו בתפקוד המיני. כך הקירבה והאינטימיות כבני זוג גוברת, והיחסים הופכים למקור לסיפוק ולהנאה.

הרצלה צח היא מטפלת מינית וזוגית מוסמכת על ידי האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי ועל ידי איט”ם- האגודה הישראלית לטיפול מיני, ומדריכה מוסמכת של מטפלים זוגיים. עבדה במרפאה לטיפול מיני של ד”ר רונית אלוני, וכיום מטפלת במרפאה הציבורית לטיפול מיני רעות. בעלת ניסיון רב בטיפול בפגועי פוסט טראומה והלם קרב. מקבלת הפניות ממשרד הביטחון. מטפלת ביחידים ובזוגות בקליניקה פרטית בקריית ביאליק ובמרכז תל אביב.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר